politie problemen - Reisverslag uit Curubandé, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu politie problemen - Reisverslag uit Curubandé, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu

politie problemen

Door: marjanslabbekoorn

Blijf op de hoogte en volg Marrjan

22 Juli 2011 | Costa Rica, Curubandé

Vandaag moesten we onze koffers weer inladen en op weg naar onze volgende bestemming: Aroma de Campo bij Rincon de la Vieja. Dit was volgens Kees, onze gastheer, een uurtje of 2 rijden. We besloten om vandaag wat rustiger aan te doen omdat we best al veel hebben ondernomen de laatste dagen. We hebben daarom vanochtend wat uitgeslapen en pas om half 9 ontbeten. Doordat we nog een tijd met Kees hebben gekletst vertrokken we pas om half 11. Halverwege de rit kregen we de schrik van ons leven. De politie stond met radarcontrole langs de weg en omdat we net een heuveltje afkwamen gingen we waarschijnlijk harder dan de 80 km die daar was toegestaan. We werden aangehouden. We hadden al behoorlijk wat verhalen gehoord over de politie en over deze controles, dat ze zo vreselijk veel geld kosten. Hoeveel je ook te hard rijdt, dat maakt niet uit het is altijd rond de 400 euro! Ook kun je te maken hebben met corrupte politie. Volgens de radar reden we 90. Cees moest zijn paspoort en rijbewijs laten zien. Ze waren met 2 man, maar 1 deed het woord en de ander stond gewoon bij zijn auto. De politieman sprak wel wat engels. Vroeg hoelang we hier nog waren, waar we naar toegingen. Hij haalde zijn boekje erbij, waarop stond dat de boete 280.000 collonnes is, en dat is ong. 400 euro. Ik zei dat we dat niet hadden en bleven maar volhouden dat we maar 80 reden, en dat de snelheidsmeter dat echt ook aangaf. En dat we ons altijd aan de snelheid houden. Hij begon wat te ratelen tegen zijn collega. Ik weer in mijn beste engels dat we toeristen waren en dat we voor de 1e keer in Costa Rica waren en of hij het niet voor 1 keer door de vingers wilde zien. Opeens gaf hij Cees zijn rijbewijs en paspoort terug, waar hij alleen maar even in had gekeken en zei drive, no ticket. Cees geloofde het nog niet , maar hij keek niet meer naar ons om dus konden we wegrijden. Pff, hele opluchting. Verder ons netjes aan de snelheid gehouden en in iedereen die nu langs de weg staat ziet Cees een politieagent, en dat zijn er best veel. We zijn eerst naar onze bestemming gereden voordat we wat gingen doen. Dan konden we eerst onze koffers ook uitladen, want dat schijnt ook niet zo handig te zijn om die in de auto te hebben en dan ergens neer te zetten. Het is een goede kamer maar je hebt hier wel minder privacy, alle kamers grenzen aan de tuin met zithoek en eettafel. Vanmiddag zijn we nog wat wezen winkelen in Liberia, dat is een grotere plaats hier een half uurtje vandaan. Je moet hier wel zorgen dat je ’s avonds niet al te ver meer hoeft te rijden naar je huisje want het is hier aardedonker en dat is zeker niet prettig rijden. We hebben hier wel internetverbinding maar hij is vrij traag dus ik hoop dat het lukt reisverslagen te plaatsen, maar foto’s gaat denk ik niet lukken.