op reis naar Corcovado - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu op reis naar Corcovado - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu

op reis naar Corcovado

Door: marjanslabbekoorn

Blijf op de hoogte en volg Marrjan

01 Augustus 2011 | Costa Rica, San José

Gisterenavond kregen we een heerlijk diner voorgezet door Vladimir. Normaal nemen we nooit geen voor of nagerecht, hooguit een bakje koffie. Maar omdat we bij deze locatie all inclusive geboekt hebben zit alles erbij. Gelukkig ook maar, want om hier naar een restaurantje te gaan valt niet mee. We moeten hier al een stukje door de rivier heen lopen en dan is het nog een aardig stukje lopen naar het gehuchtje waar 1 of 2 restaurantjes zijn. Dat valt niet mee want het is hier ’s avonds aardedonker dus ik ben blij dat het er hier gewoon bijzit. Na het eten moesten we nog douchen en dat viel echt niet mee hoor. Het kan nog zo warm zijn buiten, ik vind het toch altijd prettig warm water bij mijn douche te hebben. En het is echt koud brrrr……. Vanmorgen moesten we heel vroeg op. Kwart over 5 stond de wekker en om kwart voor 6 konden we ontbijten. Met een ander nederlands stel dat hier zit zouden we op excursie gaan naar het Nationale Corcovado. Dit kan je alleen als excursie doen, je kan er niet zelf heen. We werden om 20 over 6 opgehaald. De auto kwam niet tot ons hotel, dus moesten we de rivier door om bij de auto te komen. We werden afgezet bij het strand en daarvandaan gingen we op de boot. We hadden ook een gids bij ons die de hele dag bij ons bleef. De boottocht duurde 1 ½ uur naar het park over de zee en dat was al een belevenis. We hebben zo’n 5 uur rondgewandeld in het park. Onderweg hebben we onze lunch genuttigd die we van Simone hadden meegekregen. De gids had ons gezegd dat we misschien wel een tapir zouden zien, maar helaas had deze een dagje vrij. Verder hebben we wel heel veel aapjes gezien, capucijneraapjes en spinnenaapjes en nog een soort die alleen in dit park en Manuel Antonio voorkomen en op uitsterven staan. Bij Manuel Antonio hadden we ze ook al gezien. Verder zagen we verschillende soorten vogels en was het een leuke tocht, maar niet bijzonderder dan andere parken. Het was vandaag behoorlijk heet, dus was het wel lekker om in het park te lopen. De boottocht terug was ook weer leuk, helaas geen dolfijnen gezien. Bij terugkomst zijn we even gaan zwemmen in het zwembad bij ons verblijf. Dit is water dat rechtstreeks uit de rivier komt dus behoorlijk koud. Cees had de smaak te pakken, en zwom maar liefst 100 baantjes. Ondanks dat het hier heel erg mooi is en Vladimir en Simone hele leuke mensen zijn en je hier goed kunt eten ben ik wel blij dat we hier niet langer dan 3 nachten zitten. We hebben natuurlijk geen auto bij de hand en je kunt niet zomaar ergens heen rijden. Bovendien vind ik 3 avonden douchen met koud water toch echt wel genoeg. Ze hebben ook een babytje van 3 maanden, dus als die gewassen moet worden moeten ze koken. Dat vind ik toch een beetje te primitief. Maar toch wonen heel veel Tico’s op deze manier. En dan zijn het nog van die hutjes, en hebben ze nog niet eens stroom. Wat wel weer vreemd is dat iedereen hier wel een mobiele telefoon heeft. Echt iedereen loopt met zo’n ding aan zijn oor, terwijl de gemiddelde inwoner van Costa Rica maar 400 dollar per maand verdiend. Morgen willen we naar het strand. We kunnen ons daar laten brengen, dat is met de auto iets minder dan 10 minuten maar we willen het gaan lopen. Nu gaan zo weer aan het diner, benieuwd wat Vladimir ons nu weer voorzet.