Waar is de Quetzal? - Reisverslag uit La Garita, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu Waar is de Quetzal? - Reisverslag uit La Garita, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu

Waar is de Quetzal?

Door: marjanslabbekoorn

Blijf op de hoogte en volg Marrjan

06 Augustus 2011 | Costa Rica, La Garita

Gisteren zijn we op zoek geweest naar de Quetzal. Dit is één van de mooiste tropische vogels. Hij laat zich meestal niet zo makkelijk zien. San Gerardo de Dota, waar wij zaten, is één van de beste plaatsen van Costa Rica om deze vogel te zien. Vanuit onze lodge kon je verschillende wandelroutes maken. Gisterenmorgen was het prima weer dus wij op pad. Gewapend met de verrekijker op zoek naar de Quetzal. Maar geen Quetzal te zien helaas. ’s Middags nog op pad naar een souvenirwinkel genaamd Jack & Charlie een superleuke hangmat gekocht, leuk voor in de veranda. Daarna naar het Nationale Quetzalpark, want onze missie was nog niet voltooid. Een heel eind het park ingereden allemaal dalend, maar geen Quetzal hoor. Uiteindelijk stonden we een heel eind beneden en moesten we 7 km. helemaal omhoog. Cees kwam niet verder dan de 1e versnelling. ’s Avonds zijn we weer wezen eten bij Mirian, die heel blij was om ons te zien. Ze had zelfs de tafel bij de kachel al voor ons gedekt! En zij maar kletsen in het spaans tegen ons. Vanmorgen waren we al om half 7 op pad om het dal in te lopen want we wilden niet weg voordat we een Quetzal hadden gezien. Uiteindelijk werd ons geduld beloond en hebben we hem gezien. Nu hadden we wel geluk hoor, want er liep toevallig een gids die hem aanwees. Het is wel een prachtige vogel hoor. Daarna moesten we terug naar onze lodge en dat was alleen maar klimmen, dat viel nog niet zo mee op de vroege ochtend. Gelukkig konden we daarna goed ontbijten. Want dat was daar heel goed. Je kon uit 6 verschillende ontbijten kiezen, en het was allemaal niet zo standaard als ergens anders. Rond half 10 hebben we afscheid genomen van de beheerders. De eigenaar van dit spul woont ergens anders en het wordt beheerd door een Nederlands echtpaar. Echt superleuke mensen. Daarna ging de reis naar La Garita, dit plaatsje ligt op ong. 15 minuten van het vliegveld. Om dit plaatsje te bereiken moesten we door San José. We hadden van Kees, van Holland Hotels, van elke reis een routebeschrijving gehad en dus ook van deze reis. Maar ergens klopte het toch niet en kwamen we midden in het centrum terecht. Van Cees mocht ik de navigatie niet meer gebruiken vanwege de problemen in Cartago eergisteren. Maar rijden in San José met minimale bewegwijzering valt niet mee hoor. Gelukkig kwamen we er op een gegeven moment uit, en hebben we er nog niet eens zolang overgedaan dankzij Cees zijn richting gevoel. Eenmaal hier in het plaatsje hebben we een uur gezocht naar Dos Palmas Country Inn. Terwijl het echt niet zo groot is. Ik ben nog op het politiebureau gaan vragen, maar daar werd ik ook niet veel wijzer met alleen een spaans sprekende agent. Toen ben ik een café ingegaan en daar sprak iemand engels, en die wees ons perfect de weg. Morgen is onze laatste dag hier in Costa Rica. Maandag vliegen we weer naar Nederland waar we dinsdag hopen aan te komen. We hebben nog tot een uur of 3 de auto, dan wordt ie opgehaald. We willen vroeg ontbijten zodat we nog naar de Vulkaan Poaz kunnen, hier een uurtje vandaan.

• 07 Augustus 2011 - 08:36

Ingrid:

Jullie vakantie is nu bijna echt voorbij. Wij hopen dat jullie een leuke vakantie hebben gehad. Wij wensen jullie een goede en veilige terugreis naar Holland toe.
    Groetjes uit Puttershoek