van Tortuguero naar Heliconia Island - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu van Tortuguero naar Heliconia Island - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu

van Tortuguero naar Heliconia Island

Door: marjanslabbekoorn

Blijf op de hoogte en volg Marrjan

18 Juli 2011 | Costa Rica, San José

Vrijdagavond zijn we op Tortuguero naar de schildpadden gaan kijken die s avonds het land opkomen om hun eieren te leggen. We werden om 20 over 9 opgehaald en met een boot naar een plekje gebracht, waarvandaan we naar het strand liepen. Hier was het wachten op een teken dat we het strand op konden om naar de schildpadden te kijken. Er lopen dan spotters op het strand die een teken geven als de schildpad een plek gaat maken. Ze heeft er dan al even overgedaan om het strand op te komen. Na een tijdje wachten kwam het teken, en wij naar de schildpad toe. Ze had wel al een kamer gemaakt om de eieren in te leggen, maar waarschijnlijk was toch de plek niet goed genoeg en ging ze weer terug de zee in. We konden haar wel goed bekijken, zo'n schildpad is wel een meter groot. We moesten wachten op de volgende schildpad. Hiervoor moesten we een behoorlijk stuk lopen, maar weer hadden we pech. Ook deze schildpad maakte wel een kamer, maar legde geen eieren. Al met al zijn we tot 12 uur op het strand geweest en moesten we nog een heel eind teruglopen en hebben we eigenlijk niet gezien waar we voor kwamen. Het was wel leuk om zo’n schildpad te zien, maar nog leuker was het geweest als we haar eieren hadden zien leggen. We waren wel behoorlijk moe van deze tocht. Gelukkig hoefden we zaterdagmorgen niet zo heel erg vroeg op, want om half 10 vertrokken we pas van het eiland. Eerst nog een tochtje met de boot en daarna weer hobbel de bobbel een paar uur met een bus. Rond de middag kwamen we aan bij de plek waar we nog een lunch kregen. Hier zou onze huurauto gebracht worden. Het was, toen we in de bus zaten, al begonnen met regenen en tijdens de lunch stopte het met zachtjes regenen en kwam het met bakken uit de lucht. Iedereen vertrok hiervandaan naar hun volgende bestemming met bus of huurauto. Bijna iedereen was ook al weg toen wij eindelijk onze auto kregen. We hebben een Daihatsu Bego 4WD, in Nederland is dat een Daihatsu Terios. Gelukkig regende het niet meer zo hard toen we op weg gingen naar ons hotel want het is toch wel even vreemd om hier te rijden. Het was maar een half uurtje rijden naar Heliconia Island, onze verblijfplaats voor 3 nachten. Al de hotels waar we zitten, behalve dan die van de laatste 2 nachten, hebben nederlandse eigenaren. Wel handig hoor als je iets wilt weten. Heliconia Island heeft een grote tuin en is ook toegankelijk voor andere mensen, tegen betaling. Het is hier ook prachtig hoor. Er zitten allerlei vogels waaronder ook toekans. We zijn vroeg naar bed gegaan want ’s avonds is hier niet veel leven. Om half 7 is het aardedonker en is het ook niet meer zo prettig rijden. Omdat ze hier geen fietspaden en trottoirs hebben loopt en fiets hier iedereen op de weg. Overdag is dat niet zo erg, maar ’s avonds is het pikkedonker en fietsen en lopen ze ook gewoon op deze weg. En dat allemaal zonder licht, dus je zit ze pas op het laatst. Dus ’s avonds rijdt je niet voor je plezier auto.
Vanmorgen was het prima weer en zijn we met Henk, de eigenaar, gaan kajakken. We begonnen bij het hotel over de rivier Puerte Viejo . Het was een tocht van 3 uur en het was echt heerlijk om een beetje over de rivier te peddelen. De Puerte Viejo komt uiteindelijk uit in de rivier Sarapiqui, waar het einde van onze toch was. Hier kwam Carolien, de vrouw van Henk, ons ophalen met de auto. We hebben de lunch bij ons hotel gebruikt. Daarna zij we vertrokken naar het Trimbinaregenwoudreservaat. Hier loop je echt door de jungle. Het was hier ook heel erg vochtig en benauwd. Maar wel heel leuk. Ik met mijn hoogtevrees liep over een hoge hangbrug die behoorlijk heen en weer schud als er wat mensen overheen lopen.
Vanavond zijn we gaan eten in hetzelfde restaurant als gisteren, gewoon omdat het goed bevallen was. Ook vanavond was het weer goed eten. Echt druk is het er niet. Zowel gisteren als vandaag waren wij met nog een ander nederlands stel de enige gasten. Cees kneep hem nog wel, want op een gegeven moment kwam de politie daar op het terrein staan voor controle. Inmiddels had hij 2 pilsjes op en ik had mijn rijbewijs niet bij me. Nu is het toch geen goed idee om mij in het pikkedonker te laten rijden, nachtblind als ik ben, met al die mensen langs de weg zonder licht. Ik zou ze gewoon niet zien waarschijnlijk. De eigenaar van het restaurant ging ook al kijken bij de controle en kwam met ons een praatje maken. Hij waarschuwde ons dat we echt uit moesten kijken, 2 pilsjes mag je op hebben meer echt niet. Als bij controle blijkt dat je teveel op hebt krijg je een boete van 350 euro en ben je je auto kwijt en kan je ook nog de bak in. Gelukkig was dit een snelheidscontrole, dus werden we niet gecontroleerd.
Morgen, maandag, wilden we naar een park hier in de buurt, maar we kwamen er vanavond achter dat het op maandag is gesloten. Dus gaan we nog een ander alternatief bedenken. Net toen ik halverwege dit reisverslag was viel de internet verbinding weg omdat de eigenaren deairco aanzetten. Op 1 of andere manier gaat dit niet samen. Ik heb nu alles in een worddocument geschreven en hoop het morgen te kunnen plakken in het reisverslag en alsnog online zetten. Ik had er ook was foto’s bij willen zetten maar dat komt later nog wel.