Boruca - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu Boruca - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu

Boruca

Door: marjanslabbekoorn

Blijf op de hoogte en volg Marrjan

30 Juli 2011 | Costa Rica, San José

Vandaag was het prachtig weer.Gisteren was het eigenlijk de hele dag wat bewolkt en af en toe regende het. Niet dat het koud was, nee het was heel klam. Maar vandaag was het lekker. We zijn vandaag naar Palmar Sur gereden en hebben daar de grote stenen bollen bezocht die daar in een park liggen. Volgens onze reisgidsen liggen overal in Palmar, mysterieuze granieten bollen uit de Pre-Columbiaanse tijd waarvan zowel de herkomst als de eventuele functie onduidelijk is. De LP waagt zich niet aan speculaties, maar de National Geographic reisgids meldt dat ze mogelijk gemaakt zijn door rotsblokken onder woeste watervallen te leggen en dat ze misschien een religieus symbool waren. Toch wel intrigerend. Ze zijn in ieder geval heel erg rond.Daarna zijn we wat gaan winkelen in Palmar Norte. Dit stelde niet zo heel veel voor. Daarna zijn we de bergen ingereden via een behoorlijk hobbelige grindweg. Gelukkig was het droog, want als het daar regent zal de weg wel minder begaanbaar zijn. Cees hoopte nog dat het ging regenen want het leek hem wel leuk om zo te rijden. We kwamen uit bij het Boruca reservaat. Dit is een indianenstam bestaande uit ongeveer 2000 leden. Ze staan bekend om hun kunst en ambachten, ze weven en maken beschilderde balsahoutmaskers.Deze verkopen ze en met de verkoop kunnen ze bijv. hun kinderen naar school sturen. We vonden dat wel een goed doel dus hebben we nog een beschilderd masker gekocht. Morgen gaan we hier weg.Om 11 uur moeten we in Sierpe zijn om de boot te nemen naar Drake Bay.Daar worden we opgewacht door de eigenaren van Jumanjii bungalows, ons verblijf ergens in de rimboe van Costa Rica voor 3 dagen. Geen idee of we daar internet hebben en mobiel bereik zal ook niet echt gaan, want dat is hier al een probleem. Dus misschien geen reisverslagen de komende 3 dagen.