Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Marrjan Slabbekoorn - WaarBenJij.nu

Nazca

Blijf op de hoogte en volg Marrjan

18 December 2013 | Peru, Nazca

Vanmorgen gelukkig niet zo vroeg op. Lekker kunnen ontbijten en nog even relaxen voordat we met de bus naar Nazca zouden gaan. We werden met een klein busje opgehaald die ons naar de busterminal zou brengen waar we de openbare bus zouden nemen. Wat een chaos is het hier toch op de weg. Alles haalt hier rechts en links in, dan komt er ineens wat van de andere kant en toeteren is hier standaard. Wel grappig trouwens. De bus was te laat, zoals zoveel hier in Peru. We moesten ongeveer 2 uur rijden naar Nazca, inchecken in het hotel en om half 4 zouden we worden opgehaald voor onze vlucht over de Nazca lijnen. Het was krap aan. Om kwart over 3 waren we pas bij het hotel. Het was ook nog even de vraag of de vlucht zou gaan vanwege te harde wind. Die is overigens wel lekker, want het is hier boven de 30 graden. De andere 4 van onze groep hadden al bij de reis deze excursie geboekt en ik kwam pas gisteren op het idee. Cees had er geen behoefte aan. Daardoor zat ik niet bij hen, maar met nog 1 ander persoon ging ik in een 4 persoons vliegtuigje de lucht in. Ik was toch blij dat ik nog een reispil in had genomen want je schudt behoorlijk door elkaar in zo'n klein ding. Ze lieten ons alle Nazca lijnen zien. Het regent nooit aan de Peruaanse kust, waardoor de opmerkelijke Nazcalijnen en de geheimen van een oude cultuur zoveel eeuwen bewaard konden blijven. De geogliefen, verspreid over het woestijnplateau tussen Nazca en Palpa, bestaan uit meer dan 70 menselijke figuren en gestileerde dieren , die in 1927 voor het eerst werden opgemerkt vanuit de lucht. Ze werden tussen 500 voor Chr. En 500 na Chr. In het landschap gekerfd en in 1994 op de Werelderfgoedlijst gezet. Men debatteert nog steeds over de bedoeling : een astronomische kalender, ceremonieel centrum of een landingsplaats voor ruimte wezens. Ze blijven 1 van de grootste mysteries ter wereld. Het was in ieder geval heel interessant en heel leuk om te zien. Heb er ook goede foto's van kunnen maken. Valt me mee hoor want het vliegtuigje schudde behoorlijke. Een van mijn medereizigers, die dus in een ander vliegtuig zaten was behoorlijk beroerd geworden. Vanavond zijn we met ons allen wezen eten met live muziek erbij. Morgen hebben we hier in Nazca een vrije dag. Dus niet al te vroeg op gelukkig, maar nog wel wat leuks gaan doen met z'n tweetjes. Dat gaan we nu even uitzoeken. Morgenavond gaan we met de nachtbus naar Arequipa, dus dat wordt waarschijnlijk geen verslag dan.